Busbaas neemt het op tegen de taximaffia, de politie en de overheid

Intercape-CEO Johann Ferreira heeft acht jaar lang gestreden tegen de taximaffia die heeft geprobeerd hem af te persen, zijn bussen te stenigen, passagiers aan te vallen – en een van zijn chauffeurs te vermoorden. Hij heeft ook een epische strijd gevoerd in de rechtbanken om de autoriteiten tot actie te dwingen – en heeft tot nu toe vijf zaken gewonnen. In dit interview met BizNews voorspelt Ferreira dat er een baanbrekende uitspraak zal komen “waarbij we de minister van politie, de Hawks en het onderzoeksdirectoraat hebben meegenomen en tegen hen hebben gezegd: je moet onderzoek doen en arrestaties verrichten. Je kunt 194 zaken niet zomaar laten verdwijnen en schrappen zoals zovelen, veel zaken worden in Zuid-Afrika gesloopt en dat leidt volgens de politie tot een doodlopende weg.” Terugdenkend aan de moord op een chauffeur buiten zijn kantoor, zweert Ferreira: “Ik zal niet rusten totdat er gerechtigheid is gebracht en iemand ter verantwoording wordt geroepen. Ik ga niet stoppen. Anders zal ik op een dag ter verantwoording worden geroepen. Weet je, God vraagt: wat heb je gedaan? Wat heb je gedaan? Jij had de leiding over dit bedrijf. Deze man stond in jouw dienst. Wat heb je gedaan? Dat ga ik niet halen. Die vraag ga ik niet krijgen. Iemand anders zal die vraag krijgen.”

Meld u aan voor uw vroege ochtendbrouwsel van de BizNews Insider om u op de hoogte te houden van de inhoud die er toe doet. De nieuwsbrief komt op weekdagen om 05.30 uur in uw inbox terecht. Register hier.


Bekijk hier

Luister hier


Uitgebreide transcriptie van het interview

Chris Steyn (00:03.609)

Een Zuid-Afrikaanse buschef neemt moedig standpunt in tegen de taximaffia. Hij is Johann Ferreira van Intercape. Welkom, Johan.

Johann Ferreira (00:13.152)

Goedemorgen Christa.

Chris Steyn (00:15.565)

Johan, neem ons alsjeblieft een paar jaar terug toen taxibedrijven voor het eerst begonnen te eisen dat je je prijzen verhoogt of een zogenaamde heffing betaalt. Hoe reageerde u op hun bedreigingen of hun chantage?

Johann Ferreira (00:29.09)

Kijk, het gebeurde, het begon allemaal rond 2016 toen de taxiondernemer de geldigheid van onze busvergunningen op specifieke routes in twijfel begon te trekken, dienstregelingen in twijfel trok, prijzen in twijfel trok, alles in twijfel trok. En er waren bijeenkomsten met de lokale autoriteiten, met de PRE, de provinciale regelgevende instanties die verantwoordelijk zijn voor het afgeven van de vergunningen. Er kon niets mis zijn met onze vergunningen. Oké, we zijn doorgegaan met onze diensten.

Toen de taxi zag dat ze ons niet op legale wijze konden tegenhouden, gingen ze ondergronds en begonnen de bussen aan te vallen. Ze begonnen de chauffeurs tot slachtoffer te maken, de passagiers tot slachtoffer. Ze begonnen bussen met stenen te gooien. Ze verhinderden dat passagiers instapten en uit de touringcars stapten. Uiteindelijk begon het vervolgens te escaleren met schietincidenten en het letterlijk aanvallen van de chauffeurs, het mishandelen van passagiers, het tegenhouden van bussen bij de busstations in de Oost-Kaap en het met geweren trekken van passagiers uit de bussen zelf.

En weet je, het escaleerde gewoon en uiteindelijk werd een chauffeur vermoord. Veel passagiers raakten gewond. Chauffeurs raakten gewond. Passagiers raakten getraumatiseerd. Ons personeel was getraumatiseerd. En de politie deed geen moeite om iemand te arresteren. Niet vandaag. Weet je, 194 zaken, niet één arrestatie.

Chris Steyn (01:53.209)

Dat dwong je dus om je tot de rechtbank te wenden in een poging de autoriteiten tot actie aan te zetten. Nu heb je al hoeveel zaken gewonnen?

Johann Ferreira (02:01.43)

Welnu, we hebben vijf zaken gewonnen, de laatste met een hoger beroep dat de minister van Transport in de Oostkaap, de MEC, heeft verloren. Wij wachten nu op de behandeling van het beroep dat de minister van politie heeft ingesteld tegen het vonnis tegen hem. Daarom hebben we vanuit strategisch oogpunt ingestemd met het verlof om in beroep te gaan, omdat we van mening zijn dat een oordeel in ons voordeel sterker zal zijn bij een rechtbank in hoger beroep dan alleen het verliezen van een hoger beroep. Dit zal dus opnieuw een mijlpaal zijn voor Zuid-Afrika, waar we de minister van politie, de Hawks en het directoraat Onderzoek hebben meegenomen en tegen hen hebben gezegd: je moet onderzoek doen en arrestaties verrichten. Je kunt 194 zaken niet zomaar laten verdwijnen en schrappen zoals zovelen, in Zuid-Afrika worden veel zaken gesloopt die volgens de politie op een dood spoor lopen.

Chris Steyn (03:04.419)

Maar wat vindt u ervan dat zij juridisch strijden om niet te doen wat zij grondwettelijk zouden moeten doen?

Johann Ferreira (03:13.824)

Goed…

Johann Ferreira (03:19.234)

Nee, kijk, als zakenman heb ik een beslissing genomen, weet je, of ik meer in het land moet of kan investeren. En ik moest een stresstest op het systeem doen. En de stresstest voor mij was om te zien of het rechtssysteem stand houdt, dan is er hoop. En het is op grote schaal tot stand gekomen. Weet je, het heeft resultaat opgeleverd, het heeft goede oordelen geveld door verschillende rechters, weet je, die over deze min of meer dezelfde kwestie oordeelden.

Dus weet u, we hebben duidelijk gelijk en we worden gesteund door het Hooggerechtshof… en ik kan u beloven dat we ook gelijk zullen krijgen in de rechtbank van beroep. Dus dan hebben we zes uitspraken tegen de regering, waarin zij er voortdurend niet in zijn geslaagd de Grondwet te handhaven. Zij hebben een rechterlijke verantwoordelijkheid met betrekking tot het ambt dat zij bekleden. Met andere woorden, de positie als minister of als MEC, en ze zijn verder gegaan en hebben publieke financiering gebruikt om een ​​particulier die een bedrijf runt in Zuid-Afrika te bestrijden en om juridische hulp en gerechtigheid te vragen. Er wordt iemand vermoord. Een chauffeur, Bongikhaya, werd vermoord buiten mijn kantoor in Kaapstad. Er wordt niemand gearresteerd. Dat is geen gerechtigheid.

Ramaphosa, Cele en Fikile, ze waren allemaal gewaarschuwd. We schreven brieven, ik ging naar buiten. Ik heb misschien 60, 50, 60 optredens op televisie, kranten, radio, over deze kwestie gesproken. Ze wisten dat het door de pijplijn zou komen. En toch deden ze niets. Ze zeiden niets. Ze veroordeelden het geweld niet. In feite steunden ze het door tegen mij te vechten, rechtszaken aan te spannen en te zeggen: niet hun probleem. Hoe kan het niet hun probleem zijn? Zij zijn verantwoordelijk en worden betaald voor de openbare orde in dit land.

Johann Ferreira (05:25.621)

en ter bescherming van de…

Chris Steyn (05:25.829)

Je moet inmiddels veel weten over de taximaffia. Welke krachtige banden denk je dat ze hebben die hen dit soort bescherming bieden?

Johann Ferreira (05:38.942)

Het is de spreekwoordelijke staart die de hond kwispelt. Weet je, het volgt gewoon het geld. Volg gewoon het geld. Waarom zijn er geen arrestaties? Ik geloof dat de politie, de verkeersdiensten en de overheid allemaal onder één hoedje spelen. Er zit een gouden draad aan waar ze niet aan mogen komen, handen afblijven. Weet je, en ik geloof dat het geld is. Het draait allemaal om het geld. Het draait allemaal om het geld.

Chris Steyn (06:06.073)

Welnu, u hebt geweigerd hen een heffing te betalen. Wanneer heb je voor het laatst van hen gehoord? Krijgt u nog steeds bedreigingen? Wat zijn de meest recente incidenten?

Johann Ferreira (06:14.722)

Ik denk dat we de juiste snaar hebben geraakt toen we de politie en de minister van politie, de MEC en de MEC van Transport voor de rechter hebben gedaagd. We hebben de taxi’s niet genomen, omdat ze op een man van stro lijken. Weet je, je krijgt geen echt adres. Je krijgt geen echte naam. Je krijgt geen echte. Niets is echt. Alles is ondergronds en undercover.

Daarom zijn we achter de politie aangegaan en hebben we enorme druk op de politie uitgeoefend. Tot nu toe, voor zover we de commissaris, de Nationale Commissaris van Politie, hebben aangesteld en ter verantwoording geroepen, hebben we hen voor de rechter gedaagd en hebben we gezegd dat u de rechtbank minacht en dat de rechtbank hem heeft veroordeeld wegens minachting van de rechtbank. Zowel de plaatselijke politiecommissaris van de Oost-Kaap als de nationale politiecommissaris werden beschuldigd van minachting. En pas toen begonnen ze twee, drie flauwe brieven te schrijven, hadden twee, drie flauwe bijeenkomsten, gewoon om te proberen een rookgordijn op te trekken en te zeggen: we zijn iets aan het doen. Je kunt ons niet echt in de gevangenis stoppen. We hebben iets gedaan. We hebben het niet gedaan, maar we hebben iets gedaan. En zo komen ze letterlijk weg met moord, omdat niemand gearresteerd wordt. 194 gevallen, dat is onvergeeflijk.

Dat is onvergeeflijk.

Chris Steyn (07:44.675)

Johan, wat heeft dit jouw bedrijf financieel gekost?

Johann Ferreira (07:49.29)

Nee, honderden en miljoenen rands. Maar het gaat niet om het geld. Het gaat over de levens, de levens die worden bedreigd, mensen die getraumatiseerd zijn, Bonhikhaya die zijn leven verloor. Zijn overleden vrouw kwam en zij waste letterlijk zijn bloed van de stoep en van het cement buiten op ons erf, het busterrein. Ik zag hem een ​​paar minuten voordat hij overleed. En weet je.

Zelfs dat had niet mogen gebeuren, want we wachtten ongeveer 45 minuten op de ambulance. Hoe kun je in de stad 45 minuten wachten op een ambulance? En de politie staat daar. Wij kunnen hem niet aanraken. Wij kunnen hem niet helpen. Wij kunnen niets doen. Ze hebben ons ervan weerhouden hem te helpen. Weet je, er zijn zoveel dingen in Zuid-Afrika die gewoon zo verkeerd zijn. Dat is gewoon zo verkeerd. En daar is een man die zijn leven heeft verloren. Hij kwam om het werk van een eerlijk man te doen en werd op klaarlichte dag doodgeschoten. buiten mijn kantoor, hier op straat.

Nee, weet je…

Chris Steyn (08:48.737)

En er is geen gerechtigheid geweest.

Johann Ferreira (08:51.232)

Nee, maar weet je, ik zal niet rusten totdat gerechtigheid wordt gebracht en iemand ter verantwoording wordt geroepen. Ik ga niet stoppen. Anders zal ik op een dag ter verantwoording worden geroepen. Weet je, God vraagt, gaat naar mij vragen, wat heb je gedaan? Wat heb je gedaan? Jij had de leiding over dit bedrijf. Deze man stond in jouw dienst. Wat heb je gedaan? Dat ga ik niet halen. Die vraag ga ik niet krijgen. Iemand anders zal die vraag krijgen.

Chris Steyn (09:22.979)

Johann, even interessant: hoeveel passagiers vervoert jouw bedrijf jaarlijks door Afrika bezuiden de Sahara?

Johann Ferreira (09:32.034)

Het is bijna 4 miljoen.

Chris Steyn (09:36.055)

En hebben de intimidatie en de aanslagen gevolgen gehad voor het aantal passagiers dat per bus reist?

Johann Ferreira (09:42.496)

Kijk, mensen zijn duidelijk bang, maar mensen begrijpen ook dat leven in Zuid-Afrika een prijs heeft. Zakendoen in Zuid-Afrika, daar hangt een prijskaartje aan. En waar je in je auto rijdt en wordt overvallen of zoals we nu hebben gezien, kapen ze mensen. Zuid-Afrika is een gevaarlijke plek geworden. Dus of je nu in een bus, een privéauto of een taxi zit, je bent nooit echt veilig.

En mensen zijn eraan gewend geraakt. Maar Intercape wordt nog steeds gezien als een veilige manier van reizen. We hebben dus veel loyalere klanten. En ik denk dat ze ook waarderen wat we hebben gedaan. We gingen uit de weg, die extra mijl, en bleven vechten voor gerechtigheid en politiebescherming. Dus ik denk dat mensen dat waarderen en dat ze dat steunen. Daarom worden wij nog steeds enorm gesteund.

Chris Steyn (10:42.435)

Dus op dit moment: wat zijn je volgende stappen, Johan?

Johann Ferreira (10:46.644)

Onze volgende stap is: we wachten af, hoogstwaarschijnlijk zullen we verschijnen voor de Portefeuillecommissie in het Parlement, voorgezeten door Ian Cameron, waar de politie nu zal moeten komen en het door de rechtbank opgedragen plan moet overleggen, het plan om passagiers en bussen te beschermen en te beveiligen en chauffeurs. Wij wachten daar dus op. En verder wachten wij ook de behandeling van het hoger beroepschrift af. Dus ik denk dat dat binnen een maand of twee zal gebeuren. En hopelijk zal het in ons voordeel zijn, net als de anderen, want ik begrijp niet hoe dat niet kan.

En dan, weet je, gaan we verder en zetten we druk op de politie om arrestaties te verrichten. Er zijn honderdnegenenveertig, honderdvierennegentig gevallen, geen arrestaties verricht. En we willen dat de politie onderzoek doet, de daders voor de rechtbank brengt en hen laat berechten – en dat zij de verantwoordelijkheid moeten nemen voor wat ze hebben gedaan.

Chris Steyn (11:49.837)

Bedankt. was Johann Fereirra van Intercape die met BizNews sprak over het moedige standpunt dat hij heeft ingenomen tegen de taximaffia en de lange juridische strijd die hij heeft gevoerd om bescherming te krijgen voor zijn buspassagiers en gerechtigheid voor degenen die zijn aangevallen en voor de buschauffeur die werd vermoord. Dank je, Johan. Ik ben Chris Steyn.

Lees ook:

You May Also Like

More From Author