De derde dag van het congres nodigt katholieken uit om Gods genezing in de eucharistie te vinden en deze met anderen te delen

Mphasa Mwanza uit Mishawaka, Indiana, bidt tijdens een impactsessie van Encounter op 19 juli 2024 in het Lucas Oil Stadium tijdens het Nationaal Eucharistisch Congres in Indianapolis. (Foto OSV News/Bob Roller)

INDIANAPOLIS (OSV Nieuws) — “Zoete zalving, reinigende liefde, barmhartige genezer, oneindige liefde.”

Tony Meléndez zong op zijn gitaar en vertelde het publiek dat zich op 19 juli had verzameld in het Lucas Oil Stadium voor de National Eucharistic Congress’ Encounter-sessie dat Jezus hen kan genezen. En hij was het levende bewijs.

De 62-jarige gitarist, die zonder armen en met een klompvoet werd geboren, vertelde over zijn leven en hoe God de verschillen gebruikte voor zijn glorie, waardoor zijn moeder na zijn geboorte om haar baby had gehuild. De zeven operaties die nodig waren om zijn voet fysiek te corrigeren, optimaliseerden zijn vermogen om gitaar te spelen met zijn voeten, zei hij. Meléndez liet een video zien van het spelen in 1987 voor paus Johannes Paulus II, die hem kuste en hem vertelde zijn gave met de wereld te delen. Sindsdien heeft hij in 45 landen gespeeld.

De derde dag van het nationale congres, gehouden van 17 tot en met 21 juli in Indianapolis, had als thema “In Gethsemane” – en er was een brede aanmoediging voor congresgangers om genezing te ervaren in de Eucharistie en vervolgens de genezing van Jezus aan anderen door te geven.

“Genezen mensen genezen mensen”, zei Mary Healy, een Schriftprofessor aan het Sacred Heart Major Seminary in Detroit. Ze sprak over de genezingen van Jezus in de Schrift en deelde krachtige voorbeelden van mensen die vandaag de dag leven en die door gebed zijn genezen van ernstige medische aandoeningen.

Wat Jezus 2000 jaar geleden deed, “doet Hij nu nog steeds, vandaag de dag, en Hij wil dat wij het weten, en Hij wil dat wij het ervaren,” zei ze, en voegde eraan toe: “De Heer wil dat Zijn kerk genezen mensen zijn, bevrijd, heel gemaakt, zodat wij naar buiten kunnen gaan en Zijn instrumenten van genezing kunnen zijn.”

De Cultivate impactsessie voor gezinnen gericht op genezing door de sacramenten.

“Genezing is een voortdurende ontmoeting met Gods liefde die ons tot heelheid en gemeenschap brengt”, aldus Bob Schuchts, auteur en oprichter van het in Tallahassee, Florida gevestigde John Paul II Healing Center.

“Elke keer dat we Jezus ontvangen in de Eucharistie, kunnen we zeggen: ‘Jezus, genees dit deel van mij dat dood is van binnen; dit deel dat rouwt; genees deze relatie die ik heb’, en hij beantwoordt die gebeden,” zei Schuchts. “Als hij echt echt aanwezig is, is er dan iets dat hij nu niet kan doen wat hij toen deed?”

Voor een publiek van ongeveer 5.000 mensen reflecteerde Mari Pablo van Evangelical Catholic op de moeilijkheden die gepaard gaan met het beleven van het geloof en het helpen van anderen om dit in de bediening te doen tijdens de Renewal impactsessie.

“Katholiek zijn betekent niet dat je niet lijdt of worstelt,” zei ze. “Wij zijn de religie die overal kruisbeelden heeft. Maar het verhaal eindigt daar niet. Hij overwon de dood en het graf. Ik weet dat lijden, pijn, dood en genezing moeilijk zijn. Maar we zijn geschapen voor zoveel meer. We zijn geschapen voor de hemel.”

Een geestelijk ambtenaar zegent de gelovigen met wierook tijdens de mis op 19 juli 2024 in het Lucas Oil Stadium in Indianapolis tijdens het Nationaal Eucharistisch Congres. (Foto OSV News/Scott Warden, met dank aan Today’s Catholic, bisdom Fort Wayne-South Bend)

Tijdens de Awake Youth Impact Session zongen meer dan 1000 tieners hun stem in een lied voor God en hoorden een boodschap van genezing voor hun harten. De katholieke motivatiespreker Jackie Francois Angel vertelde de jongeren dat God “ons zo ontzettend liefheeft, maar helaas weten velen van ons niet hoe goed we zijn. Velen van ons denken dat we niet goed genoeg zijn.”

“Gods liefde is onvoorwaardelijk. Hij bewees zijn liefde voor ons. En hoewel we allemaal zondaars zijn, stierf Christus voor ons. Hij houdt niet op van ons te houden als we slechte dingen doen. Hij houdt van ons ondanks dat,” zei Angel. “Hij houdt van ons allemaal omdat hij ons geschapen heeft. We verdienen Gods liefde niet, wat ook betekent dat we Gods liefde niet kunnen verliezen. Gods liefde is onvoorwaardelijk.”

De Abide impactsessie van de geestelijkheid ging verder met een focus op het vormen van mannen en vrouwen als eucharistische missionarissen en het leggen van de basis voor hen om vrucht te dragen als evangelisten in een steeds meer geseculariseerde cultuur. Pastors werden aangemoedigd om een ​​cultuur in hun parochies en bisdommen op te bouwen waarin de families in hun kuddes gevormd en toegerust kunnen worden om het evangelie te leven en te delen in een nieuw “apostolisch tijdperk”.

Bijna 2000 Latijns-Amerikaanse katholieken namen deel aan de ochtendmis in het Spaans, bijgewoond door aartsbisschop Nelson J. Pérez uit Philadelphia, en luisterden vervolgens naar de preek van aartsbisschop Gustavo García-Siller van San Antonio over hoe de eucharistie, als medicijn van Christus, “ons onvermogen om lief te hebben” geneest, hoop geeft en “door onze volledige, bewuste en actieve deelname aan de eucharistische viering” mensen transformeert in Gods liefde, waardoor ze in staat worden gesteld om “de lichamelijke en geestelijke werken van barmhartigheid te beoefenen” op basis waarvan de Heer zijn volgelingen zal oordelen.

Duizenden katholieken verzamelden zich in het Lucas Oil Stadium voor de vroege ochtendmis in het Engels en hoorden hoe kardinaal Wilton D. Gregory van Washington nadacht over de woorden van Sint-Jan: “God is licht en in Hem is er in het geheel geen duisternis.”

Hij merkte op dat het vaak “het ongecompliceerde geloof van gewone mensen is dat dient als een verzekering van het wonder van deze gave” van Christus’ werkelijke aanwezigheid in de Eucharistie. Hij zei dat dit geloof “ook onze even belangrijke actieve reactie op die aanwezigheid in liefdadigheid moet aanwakkeren, in elk van onze levens aangeboden in dienstbaarheid en met zorg voor anderen.”

Congresleden kregen die dag de kans om dit in de praktijk te brengen door die middag mee te helpen met het inpakken van honderdduizenden maaltijden voor de mensen in Indianapolis die honger leden en dakloos waren. Een aantal van hen sliep onder snelwegen of vroeg om hulp bij het verkrijgen van een maaltijd.

Die dag was er een krachtig getuigenis van de kracht van geloof in de Ware Aanwezigheid en radicale toewijding aan het Evangelie tijdens de Empower-sessie van Martha Hennessy, de kleindochter van Dienares van God Dorothy Day.

Hennessy, die nog steeds actief is in de Catholic Worker-beweging in de Maryhouse Catholic Worker-gemeenschap in New York City, zei dat haar grootmoeder toegewijd was aan de eucharistie en dat ze na de heilige communie 20 minuten stil bleef “om zichzelf de tijd te geven de aanwezigheid van God in haar op te nemen voordat ze terugkeerde naar haar werk.”

Ze deelde opmerkingen van Day over haar toewijding aan de Eucharistie, zoals deze: “De Schrift aan de ene kant, en de Eucharistie, het vleesgeworden Woord, aan de andere kant, hebben in zich die kracht die geen enkele macht op aarde kan weerstaan.” Day noemde de Mis ook “ons voedsel, onze drank, ons genot, onze verkwikking, onze moed, ons leven.”

Tijdens de lunch was de expohal in het Indiana Convention Center stampvol. Mensen zongen, dansten en klapten mee met een optreden van de Dominicaanse monnikenband The Hillbilly Thomists.

Philip en Melissa Smaldino, uit Yorktown, Indiana, die in oktober hun zevende kind verwachten, keken vanaf de zijlijn naar de band, samen met hun zes kleintjes. Het stel, dat zei dat ze 10 jaar geleden in de katholieke kerk tot Christus zijn teruggekeerd, zei dat ze vooral genoten van de periodes van eucharistische aanbidding, zowel in het Lucas Oil Stadium in de avonduren als van het “helemaal vol” familie Holy Hour in de St. John the Evangelist Church, waar de kinderen Christusbloemen mochten brengen.

“Onze hoop is dat we door dit alles groeien in ons geloof en onze toewijding aan Christus en de Eucharistie”, zei hij.

Tijdens de persconferentie halverwege de ochtend in het nabijgelegen Crowne Plaza Hotel merkte aartsbisschop Pérez op dat er veel opwinding om hem heen was.

“Ik ben 35 jaar priester, waarvan 12 jaar bisschop. En afgezien van een bezoek van de paus … kan ik me geen gebeurtenis als deze herinneren,” zei aartsbisschop Pérez.

“Je voelt de energie van wat hier gebeurt, het raakt harten”, zei hij.

De 20 sessies en speciale evenementen in de middag waren bedoeld om katholieken te voorzien van kennis en hulpmiddelen om hun geloof te beleven.

Diaken Charlie Echeverry, een katholieke spreker, podcaster en ondernemer in Los Angeles, vertelde mensen in zijn sessie dat 42% van de Amerikaanse katholieken Latino is – en dat het succesvol betrekken van hen “werkelijk het grote doel zal bereiken om de katholieke kerk naar elke uithoek van dit land te brengen.”

Aan de hand van statistieken over de daling van het aantal dopen en huwelijken betoogde hij op overtuigende wijze dat de Amerikaanse kerk het potentieel van Latijns-Amerikaanse katholieken beter moet erkennen en activeren, en de uittocht van jonge Latijns-Amerikaanse christenen, die de grootste groep vormen die de kerk verlaat, moet tegengaan.

“We moeten gaan nadenken en onszelf afvragen: verzorgen we de schapen op de manier die we zouden moeten doen?”, zei hij.

Om deze “slapende reus” van de kerk te activeren, moedigde hij katholieken die geen Latino zijn aan om de Latino-katholieken in hun parochie te leren kennen, inclusief te zijn en te werken aan het betrekken van hen om aan hun specifieke behoeften te voldoen en hun specifieke gaven te benutten. Hij riep op tot steun voor geïncultureerde bedieningen voor jongeren en jongvolwassen Latino’s die misschien niet in het Spaans zijn, maar “Latijns spreken”, zoals de Corazón Puro-bediening in New York. Hij legde uit dat de meeste Latino’s er de voorkeur aan geven om de mis in het Spaans bij te wonen, zelfs als ze de taal niet vloeiend spreken, vanwege culturele connecties.

Hosffman Ospino, hoogleraar theologie en godsdienstonderwijs aan het Boston College, die onderzoek doet naar de Spaanstalige bediening, sprak ook over “de eucharistie als bron van gemeenschap in een cultureel diverse kerk” tijdens een Spaanstalige sessie.

“We moeten openstaan ​​voor de mogelijkheden dat er veel manieren zijn om de eucharistie te vieren, te overdenken en te beleven,” legde hij uit aan een zaal vol Latijns-Amerikaanse katholieken met verschillende achtergronden en erfgoederen. In plaats van spanning, zei hij, kan het zien hoe mensen “hun geloof en liefde voor de eucharistie uiten” op verschillende manieren mensen vandaag de dag aanzetten.

“Dat is niet mijn ervaring, maar het is wel mijn kerk… omdat we maar één kerk zijn, maken we deel uit van dezelfde gemeenschap,” zei hij.

Emily Wilson Hussem, een spreker, YouTuber, auteur, echtgenote en moeder, begeleidde honderden vrouwen in een mini-retraite, waarbij ze reflecteerden op de gebieden in het leven waarop het het moeilijkst is om Maria’s moedige ‘ja’ tegen God te imiteren.

Patrick Madrid, presentator bij Relevant Radio, spreekt tijdens een Encounter-impactsessie op 19 juli 2024 in het Lucas Oil Stadium tijdens het Nationaal Eucharistisch Congres in Indianapolis. (Foto OSV News/Bob Roller)

Ze leidde hen in een oefening van het delen van verhalen in kleine groepen over momenten in hun leven waarop het moeilijk was om “ja” te zeggen tegen God en momenten waarop schoonheid voortkwam uit lijden. Ze deelde haar eigen ervaring als kind van het geïnspireerd worden door de schoonheid van het zien van haar kerkgemeenschap die haar gezin steunde en voor hen kookte in het lijden van haar moeders strijd tegen borstkanker.

Ze moedigde de vrouwen aan om zelfs maar vijf minuten voor de Heer te bidden over hun lijden en te vragen: “breng me hier dichter bij u” en “maak hier iets moois van.” Te midden van het lijden van mensen vroeg ze: “Waar gaan we heen, waar bevinden we ons? Aan de eucharistische tafel of ergens anders? De Heer nodigt ons daar altijd uit om bij Hem te zijn.”

Gedurende de dag vulden pelgrims de tentoonstellingshal. Kinderen speelden met gigantische torens van blokken en gooiden cornhole-zakken terwijl er lange rijen bleven voor de tentoonstelling van de Lijkwade van Turijn en voor de biecht.

Terwijl pelgrims in de rij stonden om de tentoonstelling over de Lijkwade van Turijn te zien, legde pater Carl Zoucha uit South Sioux City, Nebraska, de geheimen van de rozenkrans uit voordat hij begon met bidden.

Een groep Dominicaanse zusters van de Allerheiligste Rozenkrans van de Filipijnen, die iets verderop in dezelfde rij stonden, vertelden hoe ontroerd ze waren door de eucharistische aanbidding met 50.000 mensen in het Lucas Oil-stadion tijdens de avondvieringen.

Zuster Lergie Tabasa, afkomstig uit Hawaï, reflecteerde op de ervaring van Gods aanwezigheid op het congres.

“Ik weet dat het geen toeval is dat we hier zijn,” vertelde ze aan OSV News. “Weet je, ieder van ons is aangeraakt door God om hier te zijn, ons geloof te delen en ons met elkaar te verenigen in alle lagen van de bevolking.”


Aan dit verhaal hebben meegewerkt: Lauretta Brown, Gretchen R. Crowe, Maria-Pia Negro Chin, Sean Gallagher, Natalie Hoefer, Michael Heinlein, John Shaughnessy, Peter Jesserer Smith en Maria Wiering.


Zie ook

You May Also Like

More From Author